Navigatie overslaan

Welkom in de toekomst van online privacy

Zonder Google Analytics
Gepubliceerd op 16 februari 2022

Google Analytics ongemerkt een groot probleem? Lees hieronder waarom


Open 9 van de 10 Europese websites in de browser en er wordt direct een cookie van Google Analytics op je apparaat geplaatst om bij te houden wat je tijdens je bezoek doet. Deze tracking omvat de pagina's die je leest, hoe lang je op de website bent en informatie over je apparaat, waarbij Google ook een identificatienummer aan je browser toewijst dat aan andere gegevens kan worden gekoppeld.

De eigenaar van de website kan deze analysegegevens gebruiken om het aantal lezers te zien en waarin ze geïnteresseerd zijn - de website kiest wat het verzamelt. Maar door gebruik te maken van Google Analytics, de verkeersmonitoringdienst van de techgigant, komen al deze gegevens op de servers van Google in de Verenigde Staten terecht. Voor gegevensregulatoren in Europa blijft de verzending van persoonsgegevens over de Atlantische Oceaan problematisch.

Deze manier van data verzamelen, bewaren en naar de VS verplaatsen is namelijk in strijd met de Europese AVG wetgeving.

De AVG (ook bekend onder de Engelse afkorting GDPR) werd in 2018 geïmplementeerd en is in het leven geroepen om Europese burgers meer controle te geven over hun persoonlijke gegevens, zowel online als offline.

Waar zit nu het probleem met AVG en Google Analytics?

In 2020 heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie (EU) een beslissing genomen dat het beleid in de VS, waarbij websiteproviders persoonlijke gebruikersgegevens dienen te verstrekken aan de Amerikaanse autoriteiten, in strijd is met de AVG. Sinds deze uitspraak is er niet veel veranderd. Veel providers bleven persoonlijke gegevens doorsturen naar de VS, waaronder ook de gegevens die verzameld worden door Google Analytics.

Wat gaat er nu gebeuren?

Begin 2022 heeft de Oostenrijkse privacytoezichthouder geoordeeld dat het gebruik van Google Analytics direct in strijd is met de Europese privacywetgeving (AVG). Er is geconstateerd dat Google Analytics IP-adressen en cookiegegevens naar de VS stuurt. Volgens privacystichting noyb heeft dit gevolgen voor alle Europese websites en is de verwachting dat meer EU-lidstaten het gebruik van Google Analytics gaat verbieden.

Update 10 februari:
Ook de Franse privacytoezichthouder (CINL) heeft geoordeeld dat Google Analytics in strijd is met de Europese privacywetgeving.

Wat betekent dit voor het gebruik van Google Analytics?

Als het privacy oordeel van Oostenrijk en Frankrijk overgenomen zal worden door de EU, zullen bedrijven die in Europa actief zijn nu moeten gaan kiezen tussen het blijven gebruiken van Google Analytics en het riskeren van boetes of direct overstappen op een alternatieve tool voor websiteverkeer. Voorlopig moeten websites die gebruik blijven maken van Google Analytics toestemming blijven vragen van elke bezoeker voordat ze gegevens verzamelen.

Heb je een privacygevoelige website? De overstap is gemakkelijker dan je denkt!

De meeste webmasters, online marketeers en data analisten zullen er niet aan moeten denken om de geweldige krachten van Google Analytics te verliezen. Ze hebben er hun hele carrière mee gewerkt, kennen het door en door en hebben een enorme historie aan data vergaard door de jaren heen.

Instappen in Google Analytics is natuurlijk ook erg makkelijk. Het is gratis, enorm uitgebreid en, als je eenmaal een beetje bekend bent met de tool, ook behoorlijk gebruiksvriendelijk.

Toch is er ook een weg naar een ander platform die dezelfde voordelen, functies en kracht bezit terwijl het volledig aan de AVG (GDPR) voldoet. De winsten op het gebied van privacy kunnen zelfs als feature van de website gepresenteerd worden aan de klant.

Kies voor Matomo

Matomo (voorheen bekend als Piwik) is een downloadbaar en opensource webanalyseplatform dat gedetailleerde gegevens over je websitebezoekers biedt. Het toont informatie over de taal die ze spreken, de pagina’s die bezocht worden, de bestanden die gedownload worden, keywords die gebruikt zijn om je website te vinden en de verwijzende zoekmachine.

Dit is opensource software die gedownload kan worden en eenvoudig op een eigen webserver kan worden geïnstalleerd. Het is zelfs intuïtief voor gebruikers die geen ontwikkelvaardigheden hebben.

Matomo biedt ook een betaalde Cloud-oplossing (gehost op hun servers) voor bedrijven die de software niet zelf kunnen hosten.

100% data-eigendom

Met Matomo is de filosofie rond data-eigendom eenvoudig: je bent zelf de eigenaar van de gegevens, niemand anders. De relatie blijft tussen de website-eigenaar en de bezoeker zonder dat externe bronnen naar binnen kijken. Dit onderscheidt Matomo van concurrenten, omdat je een uitgebreide tool krijgt die het werk doet en vertrouwen wekt bij de mensen die je website bezoeken. Wanneer mensen Matomo op websites zien, kunnen ze meteen weten dat ze worden beschermd.

Meer Matomo


Prijzen
Gratis voor het Matomo On-Premise (eigen server, eigen beheer). Cloud-kosten zijn afhankelijk van het maandelijkse verkeer.

Voldoet aan
AVG (GDPR) en CCPA.

Wie gebruikt Matomo?
Verenigde Naties, Amnesty International, NASA, Europese Commissie.

Kenmerken en specificaties

Bezoekers: inzicht in het soort gebruikers de pagina bezoeken en vergelijkbare gebruikers targeten.
Gedrag: eenvoudig gebruikerspaden maken voor een positieve impact. Het biedt heatmaps die laten zien waar bezoekers klikken en hoe ver ze op de pagina scrollen.
Aangepaste rapporten: meer dan 200 manieren om inzicht te krijgen in de data.
Cohorten: inzage in hoe je gebruikers betrokken houdt.
E-commerce: inzicht in het koopgedrag van gebruikers.

Met Matomo On-Premise/Cloud is er:

  • Geen gegevensbemonstering
    • Bij Google Analytics gegevensbemonstering wordt een steekproef van gegevens van een subset van alle gegevens geanalyseerd om zinvolle informatie in de dataset te achterhalen. Dit betekent in feite dat, in plaats van alle gegevens te analyseren, er een drempel is voor hoeveel gegevens worden geanalyseerd en dat alle gegevens daarna een aanname zijn op basis van patronen.
  • Geen cookiebar nodig
    • Als onderdeel van de wereldwijde privacywetgeving, waaronder GDPR, CCPA, PECR en ePrivacy, is het een vereiste om een cookiebanner weer te geven die gebruikers informeert over cookies. Je kan Matomo Analytics echter gebruiken zonder toestemming en zonder een cookiebanner vanwege de AVG vriendelijke datamanagement.
  • Geen risico dat gegevens in de handen van derden terechtkomen
    • Jij bent 100% eigenaar van alle data die wordt verzameld zonder het risico dat dit doorverkocht wordt aan derden of gebruikt wordt door de hoogste bieder.
  • Geen gegevensbeperkingen
    • Google Analytics geeft je geen toegang tot onbewerkte gegevens. Het verleent je alleen geaggregeerde informatie die in een samengevatte indeling wordt gepresenteerd. Je rapporten kunnen dus waardevolle details missen.
      Je kunt maximaal 10 miljoen hits per maand scoren. Het is belangrijk om dit niet te verwarren met bezoekers of sessies. In het ondersteuningsartikel van Google wordt uitgelegd dat "elke gebruikersinteractie als een individuele hit naar Analytics kan worden verzonden, inclusief (maar niet beperkt tot) elke paginaweergave, schermweergave, gebeurtenis en e-commercetransactie. Als gevolg hiervan kan een enkele sessie resulteren in veel hits."

Niet onbelangrijk:

Google Analytics Importer: Hiermee is het mogelijk historische Google Analytics-gegevens te importeren in Matomo.

Tag Manager: Eenvoudig trackingcodes insluiten op websites zonder voorafgaande ontwikkelingservaring.

Google Tag Manager beheert tags zonder code te bewerken. Het biedt gratis, eenvoudig, betrouwbaar en gemakkelijk geïntegreerd tagbeheer. Het is voor vrijwel ieder e-commerce platform essentieel. Voor veel bedrijven is het overwegen van het verlaten van de Google Services vanwege Tag Manager een dealbreaker.
Gelukkig biedt Matomo een eigen tag manager aan die vrijwel gelijkwaardig is.

Zonder zorgen overstappen van Google Analytics naar Matomo?

Slash2 heeft ruime ervaring met de setup en migratie naar Matomo On-Premise en Matomo Cloud.

Wil je ook private analytics of meer weten? Stuur ons een mailtje of bel ons op 050-3165801.