Case: Groninger Museum

Van 0 naar meer dan 200.000 online verkopen in 1 jaar

De uitdaging

Na de succesvolle realisatie van de ‘David Bowie is’ tentoonstellingssite, werden we door het Groninger Museum gevraagd mee te denken over de professionalisering van de online ticket verkoop. Door het aankoopgemak voor de bezoeker te vergroten moest het aantal online verkopen drastisch worden vergroot. De opening van de toonaangevende tentoonstelling ‘David Bowie is’ – waar meer dan 200.000 bezoekers op af zouden komen – naderde rap. Binnen 2 maanden moest de omgeving volledig operationeel zijn. Een mooie uitdaging…

verwachting: 100.000 tickets, het werden er meer dan 200.000!

De vraag

Met grote commerciële belangen onstaan er veel uitdagingen om rekening mee te houden. Een gebruikersvriendelijk online ticketing systeem moest geschikt zijn voor zowel desktop-, tablet- en mobiele aankopen. Daarnaast moest de ticketing omgeving de look & feel van de tentoonstelling dragen en daarnaast ook geintegreerd worden in de hoofd-website van het Groninger Museum.

Synchronisatie met back-office

Om automatisch een gesloten systeem tussen online én offline verkoop te garanderen, moeten alle aankopen worden doorgezet naar het kassasysteem. Zo kunnen online tickets gevalideerd worden bij het bezoek. Er werden systemen van meerdere partijen gekoppeld om deze functionaliteit mogelijk te maken.

Beperkte beschikbaarheid

Vanwege de hoge bezoekersaantallen wordt er gewerkt met tijdsloten, om iedere bezoeker voldoende tijd en rust te bieden tijdens een bezoek aan het Groninger Museum. Dit draagt bij aan het bieden van een maximale beleving. Deze nieuwe functionaliteit moest optioneel per tentoonstelling ingeschakeld kunnen worden. 200.00 mensen boekten hun tijdslot zelf in.

Gebruikersvriendelijkheid

Op basis van onze e-commerce ervaring hebben we een multi-inzetbaar systeem ontwikkeld, dat geschikt is voor alle type tentoonstellingen. Na het kiezen van een tentoonstelling, worden alleen de relevante stappen getoond. Dit scheelt de bezoeker tijd en zorgt voor een optimaal verloop van de aankoop. Daarnaast zijn alle buttons automatisch gekoppeld aan een reactie, zodat de bezoeker direct feedback krijgt bij een klik op de knop.

Op de drukste dag meer dan 200.000 bezoekers online

Groot commercieel belang

Bij het doen van een aankoop is snelheid en beschikbaarheid cruciaal. Als de bezoeker vastloopt of moet wachten vanwege enorme drukte, is de kans groot dat hij of zij de website zal verlaten. Snelheid. Doordat ‘David Bowie is’ werkt met tijdsloten en een maximaal aantal tickets per tijdslot, is de variatie in ticketsoorten enorm. Om de bezoeker toch een snelle reactie te kunnen geven op zijn keuze, hebben we het systeem gebouwd in Go van Google. Naast de betrouwbaarheid van dit systeem, is het ook vele malen sneller dan conventionele systemen. Beschikbaarheid. Zowel tijdens de voorverkoop als daarna, zijn er verschillende piekmomenten. Om deze goed te laten verlopen hebben we gekozen voor een toepassing die te allen tijde de vraag aankan en automatisch opschaalt wanneer dit noodzakelijk blijkt te zijn. Ook is er actieve 24/7 monitoring, zodat er snel geschakeld kan worden bij problemen.

Kenmerkend voor de manier van werken van Slash2 was meedenken, samenwerken, de lijntjes kort houden en snel resultaten leveren.

Annetje de Boo / Marketing

De toekomst

De komende tijd zal het systeem uitgebreid worden met meerdere tools toegepast binnen verschillende lagen van het museum. Zo zal er binnenkort te zien zijn hoeveel bezoekers er iedere dag komen, en op welke dagen er nog veel kaarten beschikbaar zijn. Daarnaast zal de ontwikkelde omgeving geïmplementeerd worden binnen de gehele website van het Groninger Museum.

Meer weten?

Namens het hele team vertel ik u graag meer over dit unieke project, neem daarvoor gerust contact op.

Siljan Rienstra

Masterminds van dit project

Straks als eerste ons nieuwe artikel lezen?

volg ons: