Case: Mr. Chadd

On demand huiswerkbegeleiding voor al je huiswerkvragen.

Bedenk en bouw een oplossing voor online huiswerk begeleiding die de educatie wereld op zijn kop zet; dat is de uitdaging waar we door startup Mr. Chadd voor gevraagd werden.

We bedachten een compleet webplatform met native apps en tools, waarmee on demand huiswerk begeleiding mogelijk wordt voor inmiddels meer dan 60.000 gebruikers en honderden thuiswerkende coaches.

Het concept

Online huiswerkhulp klinkt alles behalve sexy en daarom bedachten we samen met concepter Martijn Halie de naam Mr. Chadd. Een intelligente Engelse man die altijd antwoord weet op je vraag. Mr. Chadd was hiermee automatisch ook de kapstok om het ‘merk’ verder uit te bouwen. We waren ervan overtuigd dat de aanpak voor deze doelgroep beter kon dan de traditionele communicatie. Ook technisch lag de lat enorm hoog met wereldwijde diensten als Facebook, Instagram, WhatsApp en Spotify. Als het systeem niet vergelijkbaar werkt, haakt de doelgroep af!

Mr. Chadd: "Leerlingen moeten ouders overtuigen."

De techniek

Met een doelgroep die veel gewend is op online gebied moet de communicatie realtime zijn. Dat wil zeggen dat de leerling direct antwoord op de vraag krijgt of direct feedback als dit niet mogelijk is. Als bureau kozen we daarom voor Go van Google. Naast een responsive desktop platform werden er twee native apps ontwikkeld voor Apple en Android. Voor de werking hebben we inspiratie opgedaan bij iMessage, Telegram en WhatsApp. Dit zijn immers de tools die deze doelgroep dagelijks gebruikt.

Tools voor Mr. Chadd zelf

Bij een realtime platform komt veel kijken. Doordat je te maken hebt met vraag en aanbod zijn er enorme schommelingen. We ontwikkelden onder andere een uitgebreid roostersysteem waar studenten zichzelf op kunnen inschrijven, zodat er snel geschakeld kan worden in capaciteit als dit nodig is. Intelligente monitoring maakt mogelijk dat het systeem berekeningen kan doen en schattingen kan maken over benodigde capaciteit per vak, tijdsvak en dag. Ook wordt continu bijgehouden of coaches online zijn, zodat geen enkele vraag onbeantwoord blijft of een leerling niet binnen één minuut geholpen wordt.

Onze rol en de uitrol

Vanaf het eerste idee hebben we Jan en Kim begeleid naar een concreet uitgewerkt concept en een lange termijn plan. Het voordeel van dit nieuwe idee was dat er geen vergelijkbare aanbieders in de markt actief waren. Ook was er een nadeel: alles dat nieuw is, moet eerst landen. Daarom stelden we onszelf enkele vragen. Wat is cruciaal voor het succes en wat niet? Waar beginnen we?

Vaak stranden veel online concepten omdat de focus mist. In de top 3 van succesfactoren bleken de realtime functie, de werking via apps, en kwaliteit te staan. Bij de realisatie is deze top 3 altijd leidend geweest bij het maken van keuzes.
Na de technische realisatie hebben we in overleg gekozen voor een testfase met echte gebruikers in de periode voor de zomervakantie. Op scholen werden exclusieve invites uitgedeeld door Mr. Chadd himself. Met één invite kon je drie vrienden uitnodigen, die allen de mogelijkheid hadden Mr. Chadd gratis te proberen. In de zomerperiode is het platform geoptimaliseerd op basis van de feedback. In september 2015 zijn ze echt live gegaan.

Bij de opening om half vier meer dan 300 vragen in één uur

Eerste resultaat

Na een pilot periode van mei tot juli en een echte livegang in september heeft Mr. Chadd inmiddels landelijke bekendheid en wordt 2015 afgerond met meer dan 20.000 actieve gebruikers.

"Slash2 heeft vanaf het begin meegedacht over de haalbaarheid in het algemeen en de technische risico’s. Ze wilden met ons alleen de beste én mooiste oplossing realiseren. Door een enorm commitment hebben we geen concessies hoeven doen en staat er stabiel platform dat we door kunnen ontwikkelen."

Jan Kuipers / co-founder

Het jaar 2017

Mr. Chadd groeit als kool! Inmiddels meer dan 75.000 actieve gebruikers in Nederland en België. Om de groei te kunnen bijbenen heeft het platform inmiddels diverse updates gehad en proberen we zoveel mogelijk processen makkelijker en leuker te maken door ze te automatiseren. Coaches worden digitaal gescreend met behulp van een assessment tool en er wordt hard gewerkt aan de Mr. Chadd Academy. Als kind wil je toch ook slim leren?

Meer weten?

Namens het hele team vertel ik u graag meer over dit unieke project, neem daarvoor gerust contact op.

Werner Danhof

Straks als eerste ons nieuwe artikel lezen?

volg ons: